Pages

Showing posts with label diri. Show all posts
Showing posts with label diri. Show all posts

April 12, 2009

Besar ke Kecik???

assalamualaikum w.b.t

"besar ke kecik" apa significant tajuk yang saya nak cerita kali ni?? kalau adawiyah tulis tetang "tua ke muda", saya rasa tajuk kali ni berkaitan dengan diri saya.

entah berapa ratus or ribu kali saya mendengar orang disekeliling saya berkata " farieha, kamu makan la banyak sikit, biar cepat besar dan gemuk sikit".emm saya dah x peduli orang nak kata apa pada saya, yang penting saya sihat walafiat.bersyukur dan redha sajalah dengan apa yang Allah berikan pada saya.

Semasa dalam dewan kuliah minggu lepas saya ada berbual2 bersama dengan elina..die boleh dikatakan insan yang sgt tinggi dikalangan gurls dalam cohort saya.rasenya dielah juara kot.sampai dapat panggilan "panjang" daripada tuan syed ..(elin, jgn marah ye, aku x panggil camtu kat ko).namun bagi saya setiap insan itu ada kelebihan dia yang tersendiri. x kira lah besar ke kecik. tinggi ke rendah.. semua ada pros and cons nye.

salah satu contoh yang dihadapi oleh insan2 yang terlalu kecik and besar ni, ble nak beli kasut..emmm honestly, kepada sape2 yang teman saya pergi beli kasut tu, arap bersabar je la ye..memang sgt susah nak cari saiz..kasut saya hanyalah bersaiz 4. dan kadang2 4 tu pon ada jugak yg x muat n sedikit longar....so klu jumpa tu terpaksa la bli..x boleh nk memilih sgt sbab dah x de choice da..

the same thing goes tu elin..die pon susah jugak nak cari kasut sebab saiz kasutnye terlalu besau la plak..saiz 10 or 11 klu x silap saya..waaa..beza 6 saiz dengan kasut saya tu..kaki elin kna potong skit ni..bagi kat ieha skit ye..baru balance saiz kaki kite..hahaha.


cube cari elin yang mane satu??..tapi jgn terpedaya dengan kedudukan mereka..zack saje je nk nampak lebih tinggi dari elin dalam tuh, ke sebab zack pakai high heel...hehe.inilah mereka berenam..satu geng yang memang x dapat dipisahkan.
(credits to zack bagi gmbar ni ye..jgn marah ye zack, eha publish kat sini)

emm sambung balik kisah orang cakap saya kecik tadi..actually saya ni x de la kecik sgt pon..n x de la pendek sgt pon..maybe sebab saya kurus kot..jadi nampak la kecik sikit...ntah la knapa, makan memang banyak tapi berat badan susah sgt nk naik.rumate saya memang da tau saya ni kuat makan and x heran pon klu tgh2 mlm buta pon lapar mencari makanan lagi.berat badan klu naik pon 1 kilo or 2 kilo je..tapi klu nk turun tu cepat je..3 kilo skali turun, especially time nk exam.

ada jugak orang cadangkan saya untuk makan dan tido je time cuti kat umah..tapi itu doesn't work to me..sebab saya ni bukan jenis kaki tido sgt.ske buat keje lain wlpn kdg2 x berpekdah sangat. bagi saya cara tu x bagus sebab boleh memudaratkan kesihatan.."apa yang penting??....kesihatan (nyanyi dalam versi wonderpet)".sesungguhnya segala yang baik dan buruk itu semuanya datang dari ALLAH dan yang buruk itu disandarkan pada diri manusia yang lemah ini.

sekarang saya lebih bersyukur dengan diri saya seadanya..orang gemuk sgup mkn ubat sebab nk kurus, org kurus nk maintain badan supaya nmpk lebih catik.. adakah itu boleh dikira mengubah ciptaan tuhan? kecantikan itu memang susah nk ditafsirkan sebab ia terlalu abstrak dan terpulang pada setiap individu macam mana nk menilai dan menafsir erti cantik yang sebenarnya..cantik paras rupa, cantik akhlak dan peribadi atau kecantikan taqwa kita yang x bisa dinmpak oleh manusia tapi dilihat dan dihargai oleh ALLAH??semoga kecantikan itu adalah berharga dan bernilai bila kita berada di hadapan ALAH nnt.amin.

ape2 pon saya harus jaga kesihatan..lebih2 lagi exam yang da nak hampir ni..i have to struggle early..anyway saya nak wishkan all da best to tesl cohort5 yang bakal exam 21.4 ni..semoga kejayaan milik kita semua..

sehingga jumpa lagi..saya nak smbung study linguistic and human development plak ni..wasalam.

March 26, 2009

Lupe diri??

Assalamualaikun w.b.t

Sedar x sedar dah hampir seminggu jugak saya x post entry kat sini..biasalah kesibukan yang menjadi2 gara presentations yg begitu banyak. Namun begitu, kesibukan ini banyak mengajar saya erti menghargai masa. Kita sering membaca surah al-asr..demi masa..dalam al-quran juga ad pasal masa ni..ini menunjukkan betapa pentingnya masa itu pada seseorang. Persoalannya adakah kita mengaplikasikan ayat yang diturunkan oleh ALLAH, special untuk hambanNYA dalam kehidupan seharian???...Persolan ini hanya boleh dijawab oleh individu itu sendiri. Sejauh manakah juga kita menghargai masa yang adalah terpulang pada kita macam mane kita menguruskan masa.

Apa yang membuat saya rasa terkilan adalah menegenai diri saya sendiri yang semakin leka dalam mengejar duniawi tanpa mengambil berat pasal ukhrawi…ukhrawi dan duniawi???macam mane nk tau kite ni mengejar ke arah mana??semuanya bergantung pada niat kita dalam melakukan sesuatu tindakan. Ada orang kate ,asyik kejar pasal pelajaran jerk..bile mase nk beribadah ni??kite kna igt bhw belajar itu juga boleh menjadi satu ibadah kepada kita. Yang paling penting niat kita mestilah kerana ALLAH. Even menulis blog pon boleh menjadi satu ibadah kepada kita. Ye ke menulis blog boleh jadi ibadah?? Tentulah boleh! Cuba anda fikir kenapa saya mengatakan menulis blog juga satu ibadah?? Sebab blog juga boleh menjadi satu wadah untuk kita berdakwah. Bukan sekadar tempat untuk kita meluahkan perasaan kita sahaja, tetapi melalui blog jugak bnyk faedahnya klu kita betul2 memanfaatkannya. Aisehh..saya ni asyik cerita pasal blog la plak..maklumlah dah makin ramai yang membuat blog ni sebab terpengaruh dengan kawan2 yang memang gile blogging ni..so welcome to the club for the new bloggers.

Hmmm..cakap pasal new bloggers ni sya teringat plak seorang classmate saya yang juga merupakan new blogger..(TOPMAN)..tahniah kepada TOPMAN sebab akhirnya berjaya jugak buat blog ni ye. adalah suatu hari saya berbual dengan TOPMAN ni: wah dah makin maju ye TOPMAN sekarang ni..da makin rajin updatekan blog untuk mengetopkan diri..blog dah jadi rumah kedua kamu ke?? Dengan selambe die jawab: eh..x lah, rumah kedua aku SURAU. Saya rasa mungkin jawapan itu satu gurauan ataupun maybe sindiran kepada diri saya..tapi saya agak terkesima dengan jawapan itu. Ye la, mane x nye..surau yang dulu boleh dikatakan tempat mejadi pendamai hati ini sudah jarang ku singgahi. Teringat plak mase sekolah dulu, surau memang menjadi bilik no2 saya. Setiap kali waktu sembahyang memang wajib pergi surau and sembahyang berjemaah..memang best la surau kat KISAS dlu..terasa izzahnya dan betapa imarahnya surau itu bila di kunjungi oleh ramai orang untuk beribadat. Terasa tenang, nyaman dan lapang dada bila kesana.namun perasaan itu jarang saya dapat rasai di sini..sedih sangat rasa di hati ini,bila pergi ke surau..hanya berapa saf shj yang dapat kulihat..lebih2 lagi bahagian perempuan. Saya tahu, mungkin ini silap saya juga kerana jarang pergi sembahyang berjemaah di sana..tapi kadang2 bila rindu kepada surau itu datang, saya akan berusaha juga untuk pergi kesana biarpun seorang diri. Klu dulu surau itu tempat untuk saya meluahkan perasaan especially bila jumpa sahabat2 yang ke surau..n juga lebih khusyuk bila saya bejumpa dengan DIA dalam keadaan yang lebih tenang dan lapang. Kadang2, surau pon boleh jadi tempat saya study..mmg best arr..smua benda senang je nk masuk otak. Kenapa saya sudah tidak dapat rase smua itu lagi??

Mungkin suasana ‘biah’ disini tidak sama seperti di sekolah dulu, tapi siapa tahu suatu hari nnt bila saya kembali lagi ke sini ia sudah berubah wajah kearah lebih baik. Hope I can do something walaupun sedikit..saya akn cuba ubah diri untuk tidak mengabaikan masa beribadah walaupun dalam keadaan sibuk.sibuk x patut dijadikan alasan untuk kita jauh dari mengimarahkan rumah ALLAH. Saya pernah lihat orang cacat yang berkerusi roda n juga bertongkat dengan sedaya upayanya berusaha untuk ke surau@masjid. SUBHANALLAH! Dia masih lagi berusaha tanpa putus asa untuk menunaikan solat secara bejemaah walaupun sebelah kaki n tangannya telah tiada. Xkan lah nak tunggu kaki and tangan saya hilang dulu baru saya nak turun sembahyang berjemaah di surau. Oh tidak!! Bagi perempuan x wajib pon pergi sembahyang berjemaah sekiranya boleh ad sesuatu yang boleh mendatangkan fitnah or pape kesulitan..

Walau apapun pun keadaanya…yang paling penting adalah hubungan saya dengan pencipta diri saya..adakah semakin jauh atau semakin dekat saya dengan DIA?? Itu yang harus saya jawab dulu. X pergi surau x bermakna saya jauh dari ALLAH n pergi surau x semestinya hubungan saya dengan DIA akan lebih dekat.klu pergi surau hanya untuk menunjuk2 bahawa diri kita ini baik n ‘alim’ pon x de gunanya juga.semuanya bergantung pada niat kita. Sometimes, beribadah apabila tidak dilihat oleh manusia lain adalah lebih best jugak especially perkara yang sunat la..tapi klu sembahyang yang wajib tu..lebih baik buat secara berjemaah..sembahyang tahajud di kala pagi hari sgt best n sgt khusyuk pada ketika itu.x de sape pon nk ganggu n hanya kita n DIA sahaja. Konklusinya..kita sendiri boleh fikir apa yang terbaik buat diri kita.kita yang tentukan siapa kita di atas dunia ini untuk berhadapan dengan tuhan di akhirat kelak... entry ini sekadar renungan untuk diri saya sendiri n kalu ia mungkin berkait dengan diri..sama2 lah kita fikirkan siapa dan bagaimanakah diri kita yang sebenarnya.


besar sungguh kebesaran ALLAH itu.insaflah diri sebelum diri diinsafkan.