Pages

November 16, 2010

salam eidul adha dari dua benua

salam eidul adha ditujukan khas buat pembaca blog ini, terutama yang masih setia mengikuti perkembangan blog ini walaupun saya sudah jarang mengupdatenya..alhamdulillah berpeluang juga mengupdatenya dimalam raya haji ini..mungkin ada sesetengah yang berada di sebelah europe, macam UK, france, egypt..semua dah raya hari ni(selasa)..same goes to australia..tapi kat NZ and Malaysia esok baru akan sambut hari raya haji..

eidul adha tahun ni agak special sikit sebab disambut di dua benua..australia dan new zealand.sekarang ini masih lagi malam di christchurch NZ, mula bertakbir raya malam ini..namun seawal jam 4.30 pagi esok sudah perlu berada di aiport untuk ke sydney penerbangan pukul 6.30 pagi.nampaknye, warga muslim di christchurch masih belum lagi bangun untuk beraya,namun kami berenam nampaknya terlebih semangat untuk beraya, boleh la bangun mandi sunat hari raya di awal pagi. dijangka tiba ke sydney pukul 8.30 am.. tapi sememangnya angan2 nak sembahyang raya kat sydney x menjadi la sebab kat sana sudah sambut raya hari ini..apalah nasib kami, beraya hanya diatas kapal terbang. tapi tidak mengapa kerana inilah peluang pertama beraya ditempat orang untuk mencari pengalaman disepanjang pengembaraan.

walaupun perjalanan balik ke malaysia sempena cuti musim panas ini kelihatan seperti holiday untuk pergi melancong-lancong, namun ia bukanlah sekadar itu sahaja.moga ada sesuatu yang dapat saya jumpa disepanjang perjalanan itu..tidak ada sesuatu yang dibuat itu sia-sia bila mana apa yang diperbuat itu diniatkan kerana Allah.perjalanan kali ini lebih mencabar kerana banyak sangat perkara yang diuji walaupun ia kelihatan amat menyeronokkan berjalan-jalan melihat tempat orang.

malam sebelum bertolak ke christchurh, angan2nya mahu mengupdate blog , mahu coretkan sesuatu sempena malam terakhir di wellington. Namun siapa sangka, bila saya membuat panggilan telefon dari malaysia barulah saya dapat berita tentang kondisi abah..mengalir juga air mata yang tertahan kerna sedang membuat panggilan bersama seorang kawan.kakak bagitahu abah tidak bisa membuang air kecil dan terpaksa memakai wayar untuk kencing..masyaAllah..huhhhh,,itu sudah cukup buat hati saya gusar da berdebar. kakak bilang lagi..2 hari lepas pergi buat x-ray tulang belakang abah yang die cakap sakit sebenarnya sudah patah..sebelum ini kedudukan tulang itu hanya tidak kena pada tempatnya..dan sebenarnya memang memerlukan pembedahan..tetapi kakak tidak menyarankan disebabkan umur abah yang sudah agak berusia..risikonya sangat tinggi. namun kali ini, abah tiada pilihan kerana dia cakap, kondisinya sangat sakit jika pembedahan tidak dijalankan..

berita ini sememangnya buat saya sedikit lemah dan gusar, namun di kuatkan jua hati..diikutkan hati, mahu saja beli tiket baru direct from auckland to KL..tapi apakan daya, kalau nk beli yang baru mahal sgt la plak tiket..jadi setakat ini bersabar je la dulu.harapnye tiada apa-apa yang berlaku dan moga abah makin sembuh. apapun yang bakal terjadi, semuanya sudah dalam perancangan Allah kerana sehebat mana atau semenarik mana rancangan saya untuk pulang bercuti kali ini pun, saya yakin rancangan Allah itu pasti lagi terbaik.moga perjalanan kami semua dipermudahkan..ameen

mufid, naia, ieha...mona vale garden christchurch


salam eidul adha dari christchurch and sydney..




salam sayang,
farieha, christchurh

November 10, 2010

nak balik

salam buat semua,

lebih sebulan sudah tidak mengupdate blog yang semakin bersawang ini..ape khabar anda semua..apa khabar iman?sekarangg ini saya pasti ada masih dan akan menghadapi peperiksaan, jadi ucapan semoga berjaya itu menjadi ucapan yang sinonim untuk orang2 yang tengah bergelut dengan ujian..namun harus kita ingat, ujian itu bukan sahaja ujian yang di uji oleh lecturer atau school, tapi juga ujian dari tuhan..yang mahu melihat sejauh mana hambaNYA mahu berusaha dan usaha itu untuk siapa dan kenapa perlu kita berusaha ke arah itu..adakah semata-mata mahu melihat hasil yang baik setelah berusaha sekeras-kerasnya?atau apa yang kita harapkan sebenarnya..itu cerita orang yang tengah menghadapi exam

ini pula cerita saya yang sudah habis peperiksaan dan mahu pulang bercuti ke kampung..jujurnya, inilah pengembaraan paling lama sehingga lebih 9 bulan saya tidak pulang ke rumah..kononnya dulu sebelum fly..memang tak mahu pulang sehinggalah tamat pengajian kat sini,.tapi nampaknya hasrat itu tidak kesampaian..cuti summer kali ini benar2 buat saya mahu pulang..banyak sangat perkara yang berlaku kat malaysia sehingga membuatkan saya memang benar-benar mahu pulang ke sana..siapa la yang x rindu keluarga setelah 9 bulan x jumpa..

sekarang ini tengah sibuk mengemas barang-barang untuk dihantar ke storage pada pagi esok, dan sibuk juga mengemas bilik serta communal area untuk di check oleh RA(resident Asst.) petang esok..lusa(12 nov) akan bermula pengembaraan saya menjelajah lagi..menjelajah???pengembaraan dan musafir kali ini pula mengambil masa 12 hari.bermula 12 nov dari wellington menuju ke christchurch sehingga 17 nov(hari raya haji)..kemudian pagi raya tu bergerak ke sydney sehingga 20 nov..then bermusafir lagi ke goldcoast sehingga 24 nov..tapi mungkin akan stay kat brisbane. selepas 24 nov tu baru perjalanan menuju ke malaysia..terasa macam lame sangat la plak..tetpai disebabkan tiket sudah di beli awal-awal dulu,tanpa perasan tarikh raya haji...tak ape la, mungkin ade hikmah disebaliknya..x pe dapat raya haji kat dua negara..ok, tak mahu bercerita panjang sangat, banyak barang mahu dikemas lagi..lepas dah semua settle..saya akan kembali semua..insyaAllah akan ade post terakhir before saya bertolak dari wellington..dan malam esok akan ade surprise untuk budak itu,,


HAPPY BESDAY
untuk budak korea...

NURUL NADIA AHMAD REDZUAN

malam esok baru nak sambut..malam ni buat-buat x tahu je dulu..kite tunggu dan lihat surprise untuk die..sedap je tulis kat sini..sebab saya pasti die tak akan baca post, semua tengah sibuk mengemas bilik..


selamat malam semua...dan selamat study untuk yang nak exam..
nanti kite sambung bercerita lagi ye..moga hari-hari kita akan terus disinari rahmatNYA serta sentiasa berada dalam lindungan serta kasih sayangNYA..ameen..


ok..barang2 dah siap dipack untuk masuk storage

nanti katil ini pasti akan dirindui..

September 29, 2010

special



" saya special x bagi awak?" terdiam setika..apa mahu dijawab..gelabah.. " saya harap saya menjadi orang yang special tu bagi awak"....sambungnya lagi

ok..sangatlah tidak tahu nak respon kalau situasi macam ni berlaku..padahal dalam hati mahu saya menjerit. "ye awak special"..tapi x pe la..biarlah rahsia hati je yang tau..ok? ada banyak tugas lain lagi yang mahu aku fikir..ada banyak perkara lain lagi yang perlu aku fikir..

ok..rase sangat special bila dapat melihat bunga2 ini depan mata..tapi lagi rasa sangat special kalau ada orang sudi hadiahkan bunga tulip yang betul ni untuk saya...ahh perasannya..

jom layan gambar2 bunga kat wellington botanic garden during spring festival..

sakura

tulip kuning

tulip merah..

tulip purple..yang paling saya suka

dafodil putih

tulip merah species lain plak

sweetnya..warna die sgt lembut

ini x tau la name ape..tapi sgt comel

tulip putih

dafodil kuning..i'm in love with this ..

wahh..bestnya kalau saya boleh baring kat tengah2 tu

gambar2 ini di 'culik' dari album kay..senior maths kat sini..best la org ade kamera canggih ni..angan2 nak punya satu DSLR juga..saya sangat admire pada orang yang pandai ambik gambar..

September 27, 2010

reward =)

salam sayang semua


setelah penat berhempas pulas dengan dua assignments yang telah siap sedia disubmit tgh hari tadi..

mahu dapatkan reward untuk diri sendiri..

luv bee so much

spring festival 2010..



p/s:nnt cerita lagi bila semua gambar sudah dapat..luv tulips so much
terima kasih untuk HM yang sudi jadi photographer


September 21, 2010

masih raya


salam rindu khas buat pengunjung-pengunjung blog ini..mungkin ada yang tertanya kemana saya menghilang lebih dari sebulan dari berblogging, bukan niat mahu menghilang tapi menyepi buat sementara bagi ruang untuk diri menyelesaikan segala kekusutan dan kekalutan yang melanda diri. Harap maaf atas kelewatan mengupdate blog ini dek kerana krisis internet yang dihadapi sejak akhir-akhir ini. ditambah pula dengan kesibukan assignments dan tugas-tugas lain yang menghambat masa yang ada untuk berkongsi cerita disini.

kali ini, tuan punya blog zahir dan batin mahu mengucapkan selamat hari raya kepada semua dimana pun anda berada walaupun mungkin ucapan ini sudah lewat.it's better late than never right? jadi ampun maaf zahir dan batin jika ada tersalah kata, tersilap susun bicara yang mungkin boleh mengguris rasa. sungguh ramadhan dan syawal tahun ini memang membawa kelainan kerana inilah kali pertama beraya jauh dari family yang sebenar tapi alhamdulillah masih berpeluang beraya bersama kawan-kawan yang menjadi family baru saya disini..terima kasih buat mereka-mereka yang sudi berkongsi rasa sedih dan gembira bersama disini terutama kawan-kawan tesol IPSAH-VUW cohort 3.1. Tanpa mereka semua, suasana raya mungkin akan menjadi suram dan sedih bila terkenangkan keluarga nun jauh di malaysia.cerita bab raya nanti akan diupdate lagi sedikit demi sedikit kerana disini suasana raya masih ada disetiap hujung minggu..open house masih banyak lagi yang belum dihadiri..

raya pertama di HICOM

raya di kedua di waite-ata house

raya ke tiga di rumah datuk hassanudin..duta malaysia di NZ
spring lunch uni hall

open house cohort 3.1

minggu ini menjadi minggu yang agak sibuk bagi saya kerana hari isnin lepas baru habis open house cohort, ditambah pula dengan dua assignment yang bakal disubmit isnin depan. assignment kali ini memang sangat mencabar kerana ini adalah pertama kali saya perlu menjalankan research sendiri..bukan yang main-main copy paste orang lain punya kerja, tapi kena jalankan research sendiri..tolong doakan buat saya yea..

p/s: wajah baru Zahir & Batin berwarna pink..look nice..tapi saya bukanlah seorang yang suka colour pink..

September 05, 2010

ini message


kedengaran bunyi pintu tingkap diketuk-ketuk dengan sangat kuat, rasa gerun dan cuak hati aku bila mendengarnya, terus terbayang earthquake yang berlaku dekat christchurch 2 hari lepas. subhanallah, ini memang benar-benar message dari MU. semalam aku keluar rumah pada pukul 5.30 p.m untuk berbuka puasa denga kawan-kawan kat education house, sekali lagi memang aku terasa diuji. rasa mahu nangis je masa tu, tapi hati aku tetap berkata.."farieha..istighfar banyak2, sambil mulutku laju sahaja mengingatkan kawan-kawanku yang lain. sememangnya aku diterbangkan angin.badan terasa melayang-layang, nasib baik sempat berpaut pada sebatang tiang signboard. itu pun aku rasa sangat takut sebab tiang itu pun bergoyang-goyang.selepas itu, aku terus menjauhi tiang itu sedikit dan terus memeluk temanku yang juga tidak kuat untuk melangkah kedepan lagi..kami sama-sama ditentang arus angin yang sangat kuat sperti angin puting beliung gamaknya. kami gigihkan jugak untuk meneruskan perjalanan walaupun dah berkali-kali terfikir untuk berpatah balik ke rumah. tapi kalau kami berpatah balik pun , sama saja natijahnya, kami terpaksa berhadapan dengan bahaya jugak.
pada masa itu baru aku tersedar, rupanya aku sedang lari dari musibah yang Allah timpakan.sejauh mana pun aku mahu lari, angin itu akan tetap menrbangkan aku, jika itu adalah kehendak Allah.."ya Allah ampunkan aku andai aku menjadi hambaMU yang derhaka..ampunkan aku andai Kau mahu tarik nyawaku sekarang.." mulutku terkumat-kamit mengatakan sesuatu yang terlahir dari perasaan takut pada Yang Maha menjadikan sesuatu.
sungguh musibah ini adalah vibrate message dari Allah as our reminder..kalau kita hanya melihat musibah ini dengan mata kasar, dan menafsirkan ia sebagai bencana Alam, maka rugilah kita kerana tidak tahu membaca message yang Allah mahu sampaikan, cubalah kita baca message yang disampaikan itu dengan mata hati agar keimanan kita kepada Yang memberi message bertambah tinggi.

p/s: ramadhan dah nak habis, syawal pulak yang akan menjemput kita, tapi aku masih tak ade rasa nak raya pon sekarang ni..rasa tak mahu keluar dari sekolah tarbiyah ramadhan ini

August 30, 2010

kayangan

salam ramadhan..

perjalanan pengembaraan ke christchurch terpaksa menggunakan jalan udara disebabkan terpaksa merentasi laut yang membelahkan peta new zealand kepada dua -north dan south..dari airport wellington, seawal jam 8.20 pagi, kapal terbang meluncur laju terbang menuju ke udara..sepeti biasa aku sangat tak suka bila flight mula nak mendarat dan landing..bergegar rasa otak..mahu lemah jantung dibuatnya..tapi setelah naik dan terbang diatas..aku bahagia melihat pemandangan alam ciptaan Allah..sebab tu aku suka berjalan dan bermusafir..supaya musafir itu akan lebih menambahkan lagi imanku kepada pencipta Agung alam ini..

bila kapal terbang mula meninggalkan bumi wellington, aku seakan terasa berada dikayangan ibarat puteri raja plak..ahhh..perasan sendiri plak..aku terdiam dan terfikir sejenak..kalau aku dapat masuk syurga, tentu sahaja perasaan ini lagi best dari aku rasa berada kat kayangan kan?berada diatas awan melihatkan aku betapa kerdilnya aku sebagai hamba..sebelum aku terbang..aku melihat kapal itu terlalu besar..airport itu agak besar dan luas..bandar wellington itu kelihatan tinggi dengan bukit bukaunya..cantik luas terbentang..tetapi sebaik sahaja aku berada diatas..segala-galanya kelihatan kecil sahaja..malah aku sempat melihat kapal terbang lain yang mendarat lebih rendah dari kapal yang aku naiki..kelihatannya sangat kecil merentas awan..semua bandar serta seluruh isi bandar kelihatan seperti semut-semut kecil yang sedang bergerak..

dalam lamunan jauhku memikirkan situasi tadi, aku tersentak..hati kecilku berkata..kerdil kan manusia itu?
tapi manusia sentiasa alpa dan lupa bahawa mereka ini kerdil bila berhadapan dengan Yang Maha Besar..rupa-rupanya..semakin tinggi aku terbang ke atas..aku boleh melihat diri aku semakin kerdil dihadapan tuhan..kalau berada diatas udara yang dihiasi awan indah sahaja aku sudah tidak mampu melihat manusia lain yang berada dibawah..apatah lagi jika berada diatas langit tertinggi ilahi..apakah Allah masih mahu melihat aku yang kerdil dan tidak punya apa2 ini..tapi aku yakin pencipta aku selalu dekat denganku asalkan aku sentiasa meletakkan Dia dalam ruang rongga hatiku yang satu..
bandar canterbury

August 24, 2010

=))

salam sayang semua,

sedar x sedar dah masuk 14 ramadhan kat newzealand rupanya..maaf sudah jarang mengupdate blog..ade kekangan masa ditambah pula dengan tugas2 lain n kurang mood nak menulis..puasa tahun ni, aku berjalan lagi..kembara ke christchurh and insyaAllah akan ke dunedin plak ni..
seronok sangat kembara kali ini sebab ada sesuatu yang aku jumpa..ada sesuatu yang hati aku merasa kelainannya..
seminggu yang pertama aku puasa kat welly..seronok la jugak awal2 ramadahan bila semua masih excited dengan kedatangan bulan ramadhan.banyak kali jugak berbuka puasa kat rumah kawan2 and ade jugak berbuka kat rumah dengan housemate..start je cuti aku terus ke christchurch..best suasana ramadhan kat sini.memang terasa macam kat malaysia berbanding dok kat welly. everyday mesti ade berbuka puasa kat masjid or kalau x pon memang ade students malaysia yang buat berbuka puasa..pastu terawih plak memang terasa macam kat malaysia sebab ade satu masjid yang aku pergi ni..entahla x igt ape name die.mmg majoriti malaysian je kat situ.lagipun die punye owner pon malaysia..makanan berbuka x yah nak cakap la ..memang best kot.tapi x de la sama macam berbuka puasa bersama family kat malaysia.
x sabar plak nak upload gambar kat christchurh kat blog ni..memang lawa sangat tempat2 die..tunggu ye..ade masa nanti aku kembali semula..

August 15, 2010

Tragedi Puting Beliung Bazar Ramadhan




subhanallah..baru semalam aku dok bercakap pasal rindu nak pergi bazar ramadhan kat malaysia...pastu bila tengok berita pasal tragedi puting beliung bazar ramadhan ni..seram sejuk jugak aku dibuatnya..tragedi ni mengakibatkan 3 orang meninggal dunia dan 18 cedera..salam takziah buat keluarga dan al-fatihah buat arwah2..moga mereka semua tergolong dalam orang yang beriman...meninggal dibulan yang mulia..
tragedi ni memang memberi pengajaran keinsafan dekat kita semua yang masih hidup..mungkin kekadang kita tak perasan kesalahan dan kejahilan yang kita selalu buat bila pergi bazar ramadhan..lalu Allah mahu menegur hambaNYA untuk diambil pengajaran bagi orang yang mahu berfikir. untuk pembeli dibazar ramadhan, kadang2 tanpa kita sedar kita selalu membeli makanan ikut nafsu dan lepas buat pembaziran dengan membeli secara berlebih-lebihan..kepada peniaga plak..kekadang asyik sangat dengan jualan sehingga abaikan benda lain yang wajib..ada saja yang mungkin tidak solat kerana terlalu asyik berniaga dan memikir keuntungan sahaja..tapi maksud aku x dela semua orang macam tu..ade segelintir sahaja..tapi kerana segelintir umat manusia yang berbuat kesalahan dan kejahilan tu, Allah mahu tunjukkan kebesaranNYA dalam masa 4 minit sahaja angin puting beliung itu didatangkan dan menerbang khemah-khemah disitu, lalu meragut nyawa mereka..subhanallah maha suci Allah yang berkuasa atas segala sesuatu. Berita lanjut boleh klik kat sini..Allah kalau nak buat sesuatu dia x de delay2,kalau Dia dah kata kunfayakun tu..maka jadilah apa yang Dia nak buat..nak meninggal bila2 masa Allah boleh ambik nyawa..so kita pon x ley delay dalam kita nak buat amal, sebab kita x tahu bila ajal menjemput kita..entah esok entah lusa atau bila2 masa saja tanpa ada tangguhan barang sesaat..

Dan musibah apa pun yang menimpa kamu adalah kerana perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan banyak dari kesalahan-kesalahanmu' Ash-Syura ayat 30.

August 13, 2010

bazar yang dirindui

salam ramadhan semua,

hari ni dah masuk hari kedua aku dan semua umat islam yang lain berpuasa(erkk..mesti ade yang ponteng ni kan??) xpe, nanti sila ganti balik ye...setakat ni memang aku akan bangun sahur dan siap makan nasi berpinggan2 lagi..selera betul..peneman sahur aku kat sini k.jah, seorang senior phd physics nanotechnology kalau tak silap aku..die la yang selalu kejut aku and turun masak sama-sama..k.jah ni baik sangat sama macam k.long aku, kami adalah orang paling yang turun dapur since pukul 4.20a.m lagi..hahaha..aku plak memang tido lambat dan bangun awal sehari dua ni, asyik berjaga buat assignments je.penat otak dan badan rasanya bila bersengkang mata depan laptop dua hari berturut tak berhenti buat assignment..x pe la..aku nak rest kejap sehari and sambung balik menghadap buku plak sebab ade dua test besar plak next week..fuhhhhhhhhh...doakan aku ye
okeh cool farieha cool!! amik masa..rehat kejap, jumpa Allah..Dia mesti rindu kat aku melihat aku sibuk2 dengan hal dunia dan punya sikit masa yang di spend dengan dia..insyaAllah sesibuk mana pon aku x kan tinggal terawih n qiyam..rugi taw sape yang tinggal amalan2 sunat bulan puasa ni yang memang x boleh nak dicari dalam bulan lain...
ok..actually aku nak cakap pasal benda yang aku rindu bila puasa kat malaysia..salah satunya aku rindu nak pergi bazar ramadhan yang seperti syurga makanan..nak makan segala apa boleh jumpa..eh tapi ujian jugak pergi bazar ni, nafsu turun naik susah nak control..segala macam nak makan sebelum berbuka..last2 bila dah beli membazir la plak..aih...x pe la, dok kat sini aku kena masak sendiri aku rasa lebih menghargai...

bestnye tengok orang g bazar ramadhan...rindu suasana ni kat msia

owhh makanan feveret aku..ayam bakar..

teringat zaman kecik-kecik ngada-ngada nak macam2 kalau g bazar..kalau mak tak bagi nak
nanges..last2 skali dapat jugak..



p/s: selamat berbuka puasa semua..n selamat berterawih n tambah amal2 lain ye..
how i wish to be in malaysia puasa sama-sama ngan abah..

August 12, 2010

salam satu ramadhan dari welly

Salam


marhaban ya Ramadhan. syukur Alhamdulillah, aku masih dipanjangkan umur untuk bertemu dengan Ramadhan pada tahun ini

buat pertama kalinya puasa kali ni betul2 jauh dari family..memang x kan berkesempatan nak balik puasa sama2 walau sehari pon.. bila tengok kawan2 semua dah sibuk-sibuk hantar gambar dan ucapan kat salam perantauan..tetiba aku terasa sayu..baru tersedar, impian aku nak bagi ucapan kat arwah mak bila dah berada jauh negara orang tak kesampaian..mak aku selalu sebut dulu, nak aku keluar paper wish something kat dia..hehe,..mak ayah mane yang x seronok bila anak2 kluar paper tujukan khas untuk mereka kan..rupanya ape yang aku impikan itu telah berlalu 4 tahun yang lalu..aku rindu nak calling mak dari jauh..cerita apa perkembangan aku kat sini..
tapi x pe, ramadhan kali ni aku ada wishes yang lebih baik dan hebat...moga wishes itu termakbul di bulan yang mulia ni..

Oh Allah, segala pujian hanya untuk Mu



salam satu ramadhan ,
5.30 a.m, wellington
new zealand

August 11, 2010

nak yang mana??



tadi kat kelas sociolinguitic belajar tentang New Zealand Sign Language (NZSL) yang merupakan bahasa rasmi kedua kat negara ini..bahasa ni masih lagi baru diangkat secara rasmi menjadi bahasa official kat sini pada tahun 2006..ia khusus untuk orang pekak dan juga family serta komuniti disekeliling yang nak belajar tentang bahasa ini..kalau kita orang biasa yang nak belajar pon boleh..
bila aku fikir-fikirkan balik..best jugak guna bahasa sign language time bulan puasa ni..elak dari cakap banyak especially benda-benda lagha and tak patut..amacam??nak try tak??
bukan bermaksud korang jadi orang bisu..tapi bisu dari berkata-kata yang tidak sepatutnya..boleh dapat pahala kalau kita tahan nafsu dari nak bercakap benda2 tak elok

jom senyap @ berkata baik @ guna NZSL

salam ramadhan kareem

salam ramadhan kareem,

sempena menyambut kedatangan bulan yang dinanti ini..saya ucapkan selamat berpuasa untuk seluruh umat islam diselurruh dunia yang masih lagi berkesempatan bertemu ramadhan pada tahun ini..alhamdulillah



tahun ini adalah tahun pertama beraya di perantauan..alhamdulillah mungkin ramadhan kali ini akan membawa kelainan yang mungkin menjadi kenangan manis dalam hidup..insyaAllahh..



selamat berpuasa untuk orang kat malaysia yang dah start puasa hari ini..
kat NZ hari khamis baru start puasa and raya pon akan lambat dari malaysia la..huhu..sedey..

August 10, 2010

rindu kenangan


godek2 gambar dari laptop..bukak file gambar lama-lama..jumpa gambar-gambar ini..terasa mahu imbau kenangan dulu..waktu foundation yang perangai masing-masing mcam budak2..tapi setelah 3 tahun bersama boleh lihat macam2 perubahan berlaku..rasa nak putar balik masa, mahu bersama2 mereka macam dulu


zaman remaja..

mask in the making..

hasrul muka kesian kena tangkap..semua terpana ..


disebalik mata biru joe n joel...mereka adalah..

jessica pengarah berwibawa

jejaka nz 1b

cinderella

play the merchant of venice..

drama dance by nz 1b

si bunga2 kelas nz 1c


x reti nak cerita apa..gambar2 kenangan terindah dengan mereka lebih bermakna dari kata-kataku yang biasa

p/s: mereka sekarang sudah besar..nanti saya upload gambar2 kami sekarang ini pulak ye...

August 05, 2010

mama tersayang



bila rindu menggamit rasa
hati mula membait kata
mahu memuntahkan segala cinta
untuk menjadi pengubat rindu dikala lara
jauh engkau membatasi masa
tidak pernah luntur kenangan mengimbauinya
di tayang kembali dalam mindanya
saat-saat manis bersamanya
sungguh aku insan terpilih
dilahirkan dia yang berjiwa kental
tidak pernah kenal erti penat dan lelah
menabur budi menyimbah kasih
tanpa sekelumit rasa penyesalan
kerna kau yakin akan balasannya
disyurga yang menanti..




*moga ibu rasa bahagia jika melihat hasil didikannya tidak sia-sia...aku juga mahu turut serta bersama ibu disana nanti....sayang bondaku..
bila dah dok jauh ni memang berderau airmata kalau teringat orang yang tersayang..so sape2 yang jarang call rumah lebih2 lagi mak tu..call2 la ye..dorang ni kadang2 tak cakap yang die rindu kat kita..tapi dalam hati tuhan je la yang tahu betapa risaunya mereka kat kita..baik calling n habiskan duit sekarang untuk dengar leteran mak berbanding dengan calling2 dah tak dapat dengar suara langsung..nanti korang mesti akan rindu..percayalah cakap aku..

July 25, 2010

bingkisan kasih



akhirnya siap jugak video ni...padahal plan nak buat time besday dia..tapi tak pe, yang penting apa yang ingin ku sampaikan pada dia termateri didalam bingkisan kasih ini..
sungguh sekarang baruku terasa bila sayang sahabat kerana Allah itu perasaannya sangat lain dan berbeza..ia menjadi sangat manis seperti manis kalau kita dapat masuk syurga sama-sama


hadith 13:
tidak sempurna iman seseorang diantara kalian sehingga dia menyayangi sahabatnya sendiri sepertimana dia menyayangi dirinya sendiri..

p/s: aku amat terkesan dengan hadith ini bila tiba untuk menyayangi sahabat..jom berkasih sayang kerana Allah

July 23, 2010

x tahu nak reply


lama juga aku tidak kembali menulis sesuatu disini..ambil masa untuk cari mood kembali..
hati yang sedih kembali tenang dan reda..
sudah..tidak mahu terus memikirnya lagi
tadi bila buka facebook..melihat notification dari seseorang..
melihat kembali apa yang dia post di wall aku
beberapa kali aku ulang membacanya..
tidak tahu macam mana nak respon..

"although we havent' meet, but i could feel you're sitting next to me"- MISS U KAK IEHA!♥

hati aku menjadi gembira..terasa mahu peluk dia sekarang juga..
rasa mahu balik ke gombak..
tidak terfikir lagi ayat yang paling best and paling sesuai nak gambarkan perasaan aku untuk reply message ini
apa yang dia rasa sebenarnya aku juga rasa..
walaupun aku dan dia x pernah bertemu tapi rindu dan sayang itu hadir..
moga perasaan ini terus hadir dan makin kuat sehinggalah kami ketemu nanti
x sabar plak nak balik malaysia








July 19, 2010

sedih =(

apa perasaan anda bila tahu orang yang anda sayang terkena buatan orang lain??
marah?geram?and macam2 lagi perasaan yang timbulkan??
and lebih menyedihkan lagi jika anda tahu anda juga mungkin terkena buatan itu..
pasti sedih kan??
bila berada jauh di perantauan..mendapat khabar berita seperti inilah yang paling x best..
hati rasa tak tenang semacam je..
Allah je tahu macam mana perasaannya
aku tidak akan berhenti berdoa dan solat memohon agar segala keburukan ini dijauhkan dari mereka yang aku sayang dan dielakkan untuk aku juga..
ameen

July 18, 2010

THANKS SO MUCH MY DEAR LADIES COHORT 1

salam w.b.t


disaat berfikir terpaksa tidur lewat malam dan berjaga diawal pagi
terfikir juga akan kepenatan bila tidak cukup tidur sebab nak masak2
disaat merasa lelahnya berlari-lari ke kedai
disaat merasa tercungap-cungap panjat bukit pulang ke rumah
terfikir juga masih tidak sempat mahu menyegarkan diri
terasa semua penat dan melelahkan
tetapi disaat aku lelah dan tercungap2 aku masih lagi sempat merasa
senyuman menguntum di bibirku
kerana aku tahu Sang Kekasih sedang melihat aku
Dia sentiasa menemani aku,
mahupun aku terasa lelah dan penat
bila aku melihat si mentari pagi,
aku dapat merasakan seolah KAU tersenyum
melirikkan kuntuman senyuman indah
untuk mendamaikan hatiku
aku yakin semua perasaan penat, lelah dan sakit yang Kau berikan
adalah sekejap sahaja untuk mengujiku
namun ia adalah tarbiyah yang terbaik untuk aku..
disaat aku berhempas pulas untuk mendapatkan sesuatu supaya aku dapat melihat sesuatu
sudah terbayang dimindaku wajah-wajah mereka yang tersenyum
air mata aku sempat menitis lembut ke pipi
bila aku teringat betapa sweetnya tarbiyah yang Dia sedang ajar aku
setelah mereka datang dan aku melihat album2 gambar mereka
hati menjadi tenang yang tidak terkata
puas yang amat tidak terkata
semua perasaan yang kurang menarik tadi sudah diganti kini
sudah hilang dan terpadam dari hati
kerana wajah yang bermain diminda aku sebelum ini sudah menajdi kenyataan dimataku
itulah hadiah yang paling aku suka bila Sang Pencipta sedang mentarbiyah aku
wajah-wajah mereka ini akan terus kekal dalam kotak memori mindaku
dan tersemadi dan tersemat jauh di lubuk hatiku yang paling dalam


mereka adalah pieces of my heart

betapa kasih bila ada cinta dihati

belaian kasih sayang dari seorang sahabat

sungguh gembira kerana mereka makan seadanya smpai tambah2..alhamdulillah

senyuman yang terukir dari hati yang gembira

si gadis bertudung kuning yang setia menemaniku didapur tertidur kepenatan..terima kasih nadiah sayang atas jasamu

orang yang mengidam nak makan laksam..akhirnya dapat jugak..

zack rasa laksam sedap sampai menjilat sudu

tina pula menunjukkan ekspresinya dengan menjilat jari

suapan antara dua sahabat..moga ikhlas lahir dari hatinya

cohort leader yang sempat menitiskan air mata menjadikan bilik commom room 91 kp sebuah kisah drama..diiringan tangisan dari sahabat yang lain juga




THANKS SO MUCH MY DEAR LADIES COHORT 1

the making of....ANNIVERSARY part 1

salam,

daripada malam tadi bermula pukul 12 malam..kegiatan memeriahkan dapur 91 KP dengan pelbagai makanan bermula..aku memulakan tugas sebagai chef untuk buat laksam kelantan dengan penuh jayanya sehinggalah pukul 3 lebih pagi dibantu bersama cik farah and cik naia..risau jugak apa rasanya sebab ini adalah percubaan pertamaku untuk masak laksam dan ianya adalah dalam kuantiti yang agak banyak untuk 60 orang makan...aduh cuak..aku memang tak pernah try buat pun kat malaysia..tetiba rasa teringin nak makan kat sini..terpaksalah gagahkan diri juga untuk aku buat..sebab aku rasa mesti ramai kawan2 aku juga mengidam makan benda yang sama..sambil2 itu sambal belacan dan agar2 buah farah dikerjakan bersama..

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
jam menunjukkan pkul 4 pagi baru mata farieha terlelap..

jam 5.30 pagi terus terjaga semula teringat ingin mengadu domba dengan KekasihKU yang sedang menunggu..namun selepas beberapa rakaat bertemu dan bersembang denganNYA aku sambung tido kembali sementara menunggu azan subuh..akhirnya pukul 6.40 baru terjaga balik..
seusai solat jam sudah menunjukkan 7.05..terus teringat mee laksam yang belum aku sentuh pun..terus bergegas ke dapur risau tak sempat siap memandangkan tetamu dijangka tiba pukul 11 pagi..punya la mencari dimana periuk pengukusnya..dimana bekas untuk kukus mee laksam..aduh..memang pagi2 lagi sudah kalut dan sibuk sehingga badan yang rasa kepenatan tak sempat untuk disegarkan dengan air dan pewangi....x pe, itu small matter(buat2 lagak macho)..okeh..pengembaraan bermula lagi..

setelah beberapa kali aku cuba buat mee laksam..rupanya sudah kelihatan tetapi tetap tidak menjadi dan tidak boleh digulung..aku agak frust setelah beberapa kali try x jadi..then terus teringat k.long dan k.na kat KL..ring..ring..pukul 4 pagi dimalaysia..aku rasa semacam tidak sampai hati untuk kejutkan mereka..tetapi tak tahu nak berbuat apa..terpaksa menelefon mereka..akhirnya setalah diconsult2...baru la aku tersedar yang aku tersalah guna tepung..
punya aku confident cakap kat dorang yang aku dah betul2 guna rice flour(tepung beras)..sebab kat plastik tu tulis macam tu..padahal aku miss satu word..GLUTINOUS rice flour..haha..Glutinous tu tepung pulut ye adik kakak..aku lupe yang aku buat kueh onde2 aritu aku pakai tepung pulut..aku dok ingat tepung beras..

tiada cara lain melainkan aku kena pergi ke kedai lagi pagi ini dengan secepat mungkin..kerna aku tak sanggup nak menghampakan tetamu yang datang..sebab aku dah tercakap nak buat laksam..aduhh..tapi tak pe..demi anniversary besday rumate aku and anniversay cohort 1 tesol ipsah vuw yang sudah menjangkau 3 tahun..aku sanggup..tetamu harus dilayan dengan baik..
kedatangan mereka insyaAllah membawa rahmat kepadaku dan sahabat2 serumah.
maka dengan rela hati aku terus naik ke bilik mencapai tudung indon yang memang senang untuk dipakai dan disarungkan dengan sweater purple kegemaranku..disaat mahu cepat2 itu, sempat lagi aku mengerling kearah rumate aku yang masih belum terjaga..perfume juga tidak lupa disembur..risau nanti orang kata bau ape plak ni..haha..
dalam kadar waktu yang sangat terdesak dan terburu..aku memulakan jogging pagi berlari-lari anak menuruni bukit ke top market depan sunday market..bila tiba menuruni bukit..aku terus berlari pecut kerna momentumnya lebih laju...x payah aku nak pakai tenaga banyak..sebab bila balik nanti konfem aku lelah panjat bukit tinggi.memang aku kena beli barang cepat2..risau bila balik nanti terserempak dengan rumate aku juga yang mahu ke sunday market..bufday gurl mana boleh tahu orang nak sambut besdaynya..okeh,,dalam masa 25 minute aku sudah berjaya pulang kerumah dengan memanjat bukit yang memang sangat melelahkan..

sesampai je kat rumah..tangan terus mula bekerja..tiada sesiapa didapur kala itu..hanya kelibat seorang gadis bertudung litup warna kuning yang kelihatan jelas..oleh kerana tugas yang mahu aku kerjakan banyak lagi.aku dengan rasa terpaksa hati meminta bantuan gadis ini..alhamdulillah dia sangat membantuku tanpa banyak bercakap dan mendengar arahan sahaja..dalam satu masa boleh ada empat task yang kami sedang buat..aku yang sibuk buat mee laksam terus beri arahan kepada gadis ini untuk ambil bahan2 untuk buat muffin..sambil itu merebus spageti..sambil itu juga sibuk mengacau kuah laksam yang sedang menggelagak..aku boleh rasa agak horrible time tu..tapi alhamdulillah masih ada yang sedia membantuku..akhirnya cik farah yang baru turun kedapur membantu gadis bertudung kuning ini mebuat lasagne cheese plak..memang dapur kelihatan sibuk..tapi nasib baik dapur 91KP cukup besar untuk buat kerja yang banyak dalam satu masa..boleh jadi multitasker..

alhamdulillah semuanya berjaya disiap dengan bantuan mereka yang datang..
perasaan seronok bila melihat mereka makan dengan gembiranya lebih2 lagi kepada yang mengidam nak makan laksam..syukur alhamdulillah laksam itu masih boleh dimakan oleh mereka dengan selamatnya..terima kasih semua kerana sudi datang untuk sambut bufday my rumate and anniversary for 3 years we are being together!!!



July 15, 2010

rindu abah

salam,

jam di wellington menunjukkan pukul 12.10 pagi,
mata masih lagi terkebil2 tidak mahu tidur,
rasa macam ada sesuatu yang belum lengkap,
patut la..rupanya seorang anak ini belum call abahnya yang dirindui nun jauh di malaysia
rindu sangat dengan abah..sudah beberapa kali butang-butang nombor ditekan2 dan terus mendailkan nombor di malaysia, namun masih juga belum diangkat.Masih tidak berputus asa, farieha cuba berkali-kali dengan harapan agar panggilannya dijawab. dia cuba bersabar dan berfikiran positive, abah mungkin tak perasan panggilanku gamaknya. ye la, abah bukannya seorang yang memang pegang handphone kat tangan memanjang je..die punya telefon bimbit pon sebab talian telefon rumah sudah dipotong..akhirnya kali ke berapa entah cuba buat panggilan menerusi telefon abby(adik perempuan) yang tengah bercuti kat rumah sekarang ni..panggilan kali ni tidak menghampakan, ada yang menjawab...

aku: salam abby, cam x ni??
abby: wasalam, pah ke tu??

aku: bie sihat??rindunye lame x call bie, abah ade x??

abby: sihat jah..pah pedas ni..tgh makan colek..(dengan nada dan bunyi yg memang kedengaran pedas)..abah x dok la..die g masjid..die sihat jah

aku: owwh ye ke..pahtu bile plok pah bulih call ni??nnt bie misscall balik ye

abby: ok2..nnt bie oyak k..ok pah, nk minum air ni..pedas sangat.assalamualaikum

talian termati..agak kecewa x dapat cakap lagi dengan abah..tapi mengetahui kondisi abah yang sihat buat hati aku sedikit tenang..aku tisau akan kondisi abah sebenarnya..sihat2 die pun ..biasalah orang dah berusia..pasti ade yang kurangnya..kadang2 aku risau dan befikiran serba tak kena pasal abah..lagi2 bila dok jauh ni..moga abah sentiasa sihat dan bahagia ye abah..pah sayang abah..sayang sangat2..memang tak tahan air mata meleleh kalau teringat abah..

July 14, 2010

MISSION IS COMPLETED

aku dapat kertas ini..apa mahu dibuat??
okeh2..dia tiada dikanan, dikiri,didepan mahupun dibelakang aku..mission harus dicompletekan..


bila mata melihat dia,

mulut berkata “malunya” dia

bila hati mengenali dia

perasaaan berkata “sweetnya” dia

itu adalah gambaran pertama aku tentang dia

baris2 kata cuba mengungkap kata

untuk menceritakan siapa dia dimataku

makanya aku memandang alam

alam ciptaanNYA membuat aku tergambar

suatu makhluk yang tersangat indah

aku mungkin tidak tahu apa namanya

tetapi yang aku kenali ia adalah bunga

bunga putih yang kelihatan sangat kecil

atau mungkin juga tidak dilihat oleh manusia

bila aku semakin mendekati bunga ini,

aku boleh merasakan getar hatiku mengatakan

subhanallah..ia sangat indah

indah persis ukhuwah fillah gitu..

walaupun kedudukannya adalah diatas rumput penuh yang menghijau

lantas warna putih yang ada padanya

membuatkan ia kelihatan lain dari yang lain..

dia kelihatan kontra berbanding warna rumput yang hijau..

namun itulah sunnatullah yang Allah tetapkan..

ia akur akan apa sahaja yang diperintahkan Allah padanya

satu lagi yang belum aku perkatakan

kelainan, keunikan dan kontranya ia juga mebuatkan suasana disekelilingnya

menjadi kelihatan begitu indah sekali

tanpa kehadiran sang bunga putih yang menyeri rumput hijau

pemandangan disekeliling itu mungkin tidak kelihatan seindah itu

begitulah jua dia yang ingin aku ceritakan

dia mungkin kelihatan lain dari yang lain

dia mungkin juga kelihatan lain kerana dia punya prinsip sendiri yang lain dari orang biasa

dia ada pendirian dia yang tersendiri yang ingin mengikut sunnatullah alam

sama seperti si bunga putih yang aku khabarkan pada kalian

tapi kelainan inilah yang mebuat dia unik dari yang lain

tanpa kehadiran dia dalam hidup aku dan sahabat2

talian ukhuwah kami mungkin tidak menjadi seindah sekarang ini

dia juga kelihatan senyap dan malu

tapi bila aku mendekati dia

baru aku tahu betapa kelakar dan tidak begitu pendiam rupanya

itulah dia..dia menjadi dia

itulah yang membuat aku terasa indahnya punya sahabat seperti dia

yang menceriakan tali persahatan kami

dia yang dikatakan malu dimulutku

adalah nurul nadia ahmad redzuan(naia)

namun dia akan tetap “sweet” dihatiku selamanya



p/s: inilah salah satu task yang aku kena buat time pergi ski trip dan mentadabbur alam




MISSION IS COMPLETED !!!!