“ Jadi anak perempuan kena la pandai masak, klu dah kahwin nanti susah la klu x reti. Nanti orang cakap mak kamu ni ajar masak ke??” pesan mak pada saya and k.tah.
Sungguh masih saya ingat kata2 ini, walaupun dah lebih dari 2 tahun die meninggalkan saya. Wajah dan suaranya masih terngiang2 di telinga ini. Orang yang paling sedih bile dengar kata2 ini mestilah saya dan k.tah. inilah merupakan kata2 terakhir die bersama kami. Masa tu saya baru habis SPM..lebih kurang 1 hari selepas dia ambil saya kat KISAS, klang. Kiranya sempat la juga saya bertemu dia untuk bercakap n menatap wajah dia untuk kali terakhir…pada hari itu mak sangat beria2 menyuruh k.tah dan saya pergi membeli lauk2 di pasar. Almaklumlah..kami ni sebelum ni mane pernah ada kat rumah..k.tah 4 tahun berada kt mesir and saya plak plak dari form 1 sampai la form 5 kna dok hostel je.
Mak cakap, “ kamu kena la blaja pergi beli barang and masak sendiri lepas ni ye”. X boleh nak harapkan orang lain. So ,pada hari tu kami pergi beli lauk2 and balik memasak. Mak yang ajar kami cara macam mana nak potong ayam, nak masak gulai ayam dengan sayur keladi n beberapa lagi lauk lain. Kami tergelak je la mase mak ajar, ye la..potong ayam macm nak cincang ayam tu, nasib baik x lumat je…tapi mak kate x pe..blaja sikit2.
Aritu jugak mak suruh saya goreng telur dadar…ntah macam mane boleh terlupa nak masukkan garam.tawar la jadinye telur tu..bile da siap smua, kami pon makan la bersama..banyak betul gulai yang mak buat..satu periuk besar juagk.saya hairan jugak nape mak masak banyak2. Die kate nak bagi kat pakcik saya(pakmuda) kat sebelah rumah…bile makan je akak cakap, “sape yang goreng telor ni??? Tawarnya.” Hahaha. Saya la tu, “lupe letak garam la”. mak kate orang bru belajar masak la katakan.. lagipon x pe..telor yang tawar ok je sebab gulai ni da rase masin skit”.
Tengah hari seperti biasa..saya dok berbual dengan k.tah smentara menunggu mak ada orang datang rumah. Pada hari tu jugk, mak beria2 suruh saya ambil baju kat rumah tukang jahit. Die dah pesan awal2 kat tukang jahit yang die nak baju kami semua siap sebelum tarikh tu. saya pon x phm knapa die nak ambil awal sangat. Saya pon pergi la ambil..x sabar jugak nak tengok baju baru..tapi baju yang paling mahal dan cantik yang k.long blikan adalah untuk mak. Die kate die pon nak baju yang cantik2 jugak.. memang cantik sangat baju die kali ni. Saya memang x sabar nak tnjuk bju baru die yang dah siap tu.
Jam lebih kurang pukul 5.30 ptg, “Eh lambat la plak orang ni balik…”then bile orang tu da beredar pulang..saya pon keluar la dari bilik..mak berada kat luar atas tangga. Emm ada plak orang datang lagi.baru je nk tunjuk baju kat mak. Orang datang nak ajak die pergi kenduri…dari dalam rumah saya mempelawa mak minum air. Tapi die hanya menggeleng tanpa kata apa2. Die hanya merenung saya..die perhatikan dalam rumah dan sekitarnya… wajahnye kelihatan sayu ak meningglakn sesuatu.xpe la..mak penat kot. Tetiba je saya tgk die macam pening2…sambil pegang and picit2 kepalanya. “kenapa mak??” x de ape la..pening skit. Saya suruh die naik atas rumah..tapi die die seolah2 macam tidak dengar apa yang saya cakap. Orang yang datang kat rumah saya pon pelik tgk die. Dengan x sangkanya..die jatuh.nasib baik kami sempat sambut..klu xlagi la parah, jatuh atas tangga.
Dengam sekuat hatinya saya menjerit nama abah “abahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!” cepat datang, ma jatuh ni. K.tah cepat la….” Saya mula panic. Abah terus ambil kereta tanpa sempat memakai selipar bawak mak pergi klinik. Saya dan k.tah memangku die…saya memang takut kalau apa2 terjadi pada die. Abah memang bawak sgt laju pada masa tu..saya pon x pk dah pasal kelajuan tu. sesampai je di klinik dan di check..doktor suruh bawak ke hospital..then abah dan k.tah ikut mak naik ambulans ke hospital kubang kerian .saya menyusul kemudiannya dengan abang ipar saya ke hospital dengan membawa beberapa helai pakaian mak. Then call abang kat Terengganu.. die langsung pulang. Tapi adik beradik yang lain kami x beritahu awl2..sebab x tahu lagi keadaan macam mana…x nak la menyusahkan mereka balik.
Lebih kurang jam 8 lebih mak dibawa ke bilik scan..saya, k.tah n abah ikot je doctor tu tolak mak kemana…kemudian doctor pon panggil kami semua. Die cakap die terpaksa bagitahu keadaan mak saya yang sbenar.. “salur darah dalam otak die sudah pecah. Begitu juga dengan salur makanannye…mengikut pengalaman saya yang lepas, dah x de harapan sgt. Die ad mase lebih kurang seminggu je lagi untuk terus hidup. Saya rasa better kamu bawak die balik rumah. Boleh la jugak bace2 yaasin.” Kami terkejut bile dgr explanation doctor. So kami berpakat untuk bawak mak balik rumah.lebih kuarang jam 9 lebih, dalam bersiap2 nak bawa mak balik rumah..doktor pergi cek mak lagi..kami semua ada kat sane.. saya..akak.abang cube ajar mak mengucap..tapi tiada tindak balas langsung dari mak…kami teruskan jugak usaha..air mata hamper menitis mase tu.
Tepat jam 9.25 doktor buat pengesahan yang mak sudah tiada lagi nafasnye..hati remuk, sedih..tuhan shj yang tahu mase tu…innalillahiwainnailaihirajiun..semoga mak kembali dengan tenangnya ke alam sana. Semoga rohnya dicucuri rahmat ALLAH..amin..saya sabar dan redha dengan apa yang terjadi.sesengguhnya setiap yang bernyawa itu pasti akan merasai mati..
Sungguh saya sangat rindu pada ma. Saya merasakan pemergian dia terlalu cepat..umurnya baru 58 semasa die meninggalkan kami semua. ..hanya doa dan bacaan al-quran yang mampu ku sampaikan pada die..alfatihah untuk arwah mak yang kembali ke rahmatullah pada 11.12.2006…amin.

kenangan arwah ma kat jepun..
(Sambungan cerita ini dilain entry….)
p/s: to k.long and the gang kt kl.. rindu sgt ngan ma n termimpi pasal die smlm..sebab tu tulis entry ni.sedih la,teringat kat die.
luahan hati: FArYHa








