Pages

April 11, 2009

Pesanan terakhir MA..

assalamualikum w.b.t

“ Jadi anak perempuan kena la pandai masak, klu dah kahwin nanti susah la klu x reti. Nanti orang cakap mak kamu ni ajar masak ke??” pesan mak pada saya and k.tah.

Sungguh masih saya ingat kata2 ini, walaupun dah lebih dari 2 tahun die meninggalkan saya. Wajah dan suaranya masih terngiang2 di telinga ini. Orang yang paling sedih bile dengar kata2 ini mestilah saya dan k.tah. inilah merupakan kata2 terakhir die bersama kami. Masa tu saya baru habis SPM..lebih kurang 1 hari selepas dia ambil saya kat KISAS, klang. Kiranya sempat la juga saya bertemu dia untuk bercakap n menatap wajah dia untuk kali terakhir…pada hari itu mak sangat beria2 menyuruh k.tah dan saya pergi membeli lauk2 di pasar. Almaklumlah..kami ni sebelum ni mane pernah ada kat rumah..k.tah 4 tahun berada kt mesir and saya plak plak dari form 1 sampai la form 5 kna dok hostel je.

Mak cakap, “ kamu kena la blaja pergi beli barang and masak sendiri lepas ni ye”. X boleh nak harapkan orang lain. So ,pada hari tu kami pergi beli lauk2 and balik memasak. Mak yang ajar kami cara macam mana nak potong ayam, nak masak gulai ayam dengan sayur keladi n beberapa lagi lauk lain. Kami tergelak je la mase mak ajar, ye la..potong ayam macm nak cincang ayam tu, nasib baik x lumat je…tapi mak kate x pe..blaja sikit2.

Aritu jugak mak suruh saya goreng telur dadar…ntah macam mane boleh terlupa nak masukkan garam.tawar la jadinye telur tu..bile da siap smua, kami pon makan la bersama..banyak betul gulai yang mak buat..satu periuk besar juagk.saya hairan jugak nape mak masak banyak2. Die kate nak bagi kat pakcik saya(pakmuda) kat sebelah rumah…bile makan je akak cakap, “sape yang goreng telor ni??? Tawarnya.” Hahaha. Saya la tu, “lupe letak garam la”. mak kate orang bru belajar masak la katakan.. lagipon x pe..telor yang tawar ok je sebab gulai ni da rase masin skit”.

Tengah hari seperti biasa..saya dok berbual dengan k.tah smentara menunggu mak ada orang datang rumah. Pada hari tu jugk, mak beria2 suruh saya ambil baju kat rumah tukang jahit. Die dah pesan awal2 kat tukang jahit yang die nak baju kami semua siap sebelum tarikh tu. saya pon x phm knapa die nak ambil awal sangat. Saya pon pergi la ambil..x sabar jugak nak tengok baju baru..tapi baju yang paling mahal dan cantik yang k.long blikan adalah untuk mak. Die kate die pon nak baju yang cantik2 jugak.. memang cantik sangat baju die kali ni. Saya memang x sabar nak tnjuk bju baru die yang dah siap tu.

Jam lebih kurang pukul 5.30 ptg, “Eh lambat la plak orang ni balik…”then bile orang tu da beredar pulang..saya pon keluar la dari bilik..mak berada kat luar atas tangga. Emm ada plak orang datang lagi.baru je nk tunjuk baju kat mak. Orang datang nak ajak die pergi kenduri…dari dalam rumah saya mempelawa mak minum air. Tapi die hanya menggeleng tanpa kata apa2. Die hanya merenung saya..die perhatikan dalam rumah dan sekitarnya… wajahnye kelihatan sayu ak meningglakn sesuatu.xpe la..mak penat kot. Tetiba je saya tgk die macam pening2…sambil pegang and picit2 kepalanya. “kenapa mak??” x de ape la..pening skit. Saya suruh die naik atas rumah..tapi die die seolah2 macam tidak dengar apa yang saya cakap. Orang yang datang kat rumah saya pon pelik tgk die. Dengan x sangkanya..die jatuh.nasib baik kami sempat sambut..klu xlagi la parah, jatuh atas tangga.

Dengam sekuat hatinya saya menjerit nama abah “abahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!” cepat datang, ma jatuh ni. K.tah cepat la….” Saya mula panic. Abah terus ambil kereta tanpa sempat memakai selipar bawak mak pergi klinik. Saya dan k.tah memangku die…saya memang takut kalau apa2 terjadi pada die. Abah memang bawak sgt laju pada masa tu..saya pon x pk dah pasal kelajuan tu. sesampai je di klinik dan di check..doktor suruh bawak ke hospital..then abah dan k.tah ikut mak naik ambulans ke hospital kubang kerian .saya menyusul kemudiannya dengan abang ipar saya ke hospital dengan membawa beberapa helai pakaian mak. Then call abang kat Terengganu.. die langsung pulang. Tapi adik beradik yang lain kami x beritahu awl2..sebab x tahu lagi keadaan macam mana…x nak la menyusahkan mereka balik.

Lebih kurang jam 8 lebih mak dibawa ke bilik scan..saya, k.tah n abah ikot je doctor tu tolak mak kemana…kemudian doctor pon panggil kami semua. Die cakap die terpaksa bagitahu keadaan mak saya yang sbenar.. “salur darah dalam otak die sudah pecah. Begitu juga dengan salur makanannye…mengikut pengalaman saya yang lepas, dah x de harapan sgt. Die ad mase lebih kurang seminggu je lagi untuk terus hidup. Saya rasa better kamu bawak die balik rumah. Boleh la jugak bace2 yaasin.” Kami terkejut bile dgr explanation doctor. So kami berpakat untuk bawak mak balik rumah.lebih kuarang jam 9 lebih, dalam bersiap2 nak bawa mak balik rumah..doktor pergi cek mak lagi..kami semua ada kat sane.. saya..akak.abang cube ajar mak mengucap..tapi tiada tindak balas langsung dari mak…kami teruskan jugak usaha..air mata hamper menitis mase tu.

Tepat jam 9.25 doktor buat pengesahan yang mak sudah tiada lagi nafasnye..hati remuk, sedih..tuhan shj yang tahu mase tu…innalillahiwainnailaihirajiun..semoga mak kembali dengan tenangnya ke alam sana. Semoga rohnya dicucuri rahmat ALLAH..amin..saya sabar dan redha dengan apa yang terjadi.sesengguhnya setiap yang bernyawa itu pasti akan merasai mati..

Sungguh saya sangat rindu pada ma. Saya merasakan pemergian dia terlalu cepat..umurnya baru 58 semasa die meninggalkan kami semua. ..hanya doa dan bacaan al-quran yang mampu ku sampaikan pada die..alfatihah untuk arwah mak yang kembali ke rahmatullah pada 11.12.2006…amin.


kenangan arwah ma kat jepun..



(Sambungan cerita ini dilain entry….)

p/s: to k.long and the gang kt kl.. rindu sgt ngan ma n termimpi pasal die smlm..sebab tu tulis entry ni.sedih la,teringat kat die.

luahan hati: FArYHa

April 09, 2009

bonda n zack meng 'tag' ku..

adoiii..nampak cik zack and her rumate wanZ a.k.a bonda men'tag' saya..ayaaaaaaa,kena la jawab camni.


1) Do you think you are hot?
Hot???mak oiiii soklan yg susah nk jawab tu.. hot terbakar marah ngan someone ada la..sampai naik rentung kepala ni…
2) upload a favourite picture of you.



3) Why do you like that picture?
It reminds me of my nephew..waaaaaaaaaaa..rindunye die..nak blik umah…

4) When was the last time you ate pizza?
Ntahlah..tahun ni xpernah masuk pizza lagi.boikot pizza..tapi klu ad org nk blanja..mestila ak makan je.hehe

5) The last song you listen to?
My mother( yusoff islam) teringat kat arwah mak aku..isk3.

6) What name do you prefer beside yours?
azalea..adikku.name die macam unik je..name bunga

7) People to tag?
1)cik farah haris
2) miss shiela(psv)
3)mes a.k.a..jejaka HOT
4)Ada
5)wawan keding

8)Who is number one?
coursemateku..cik parah kepoh..kna la jawab tag lagi ye farah.tapi kali x leh dapt icecream lagi.

9)Number three is having relationship with?
nthla..aku pon x tau..tapi die bnyk skandal..dengan makcik jual goreng pisang kat depan pon ad skandal.

10) Say something about number five?
topman..skrang ni da kurang ketopan mu..klu nk top jawab la 2 tag dariku ni ye.


11) How about number four?
nenek dan rakyat lalat yang lawak..sayap lalatnye telah dicabut oleh 'jenduleha' yang kejam.haha.good job ada..good performance!

12) Say something about no two?
shiela..first time tag shiela.jawab tag ni ye..hehe.

Keputusannya..saya macam mana??

PERSONALITY TEST, which type are you? GET TO KNOW YOURSELF BETTER.

1. open this website:http://www.quizbox.com/personality/test82.aspx

2. take the personality quiz

3. copy and paste the result into your blog

4. tag your friends

here the result of mine..

Get to know yourself better

Your view on yourself

You are down-to-earth and people like you because you are so straightforward.(yeke?? sometimes kot)
You are an efficient problem solver because you will listen to both sides of an argument before making a decision that usually appeals to both parties.( what do u think bout me??)

The type of girlfriend/boyfriend you are looking for

You are not looking merely for a girl/boyfriend - you are looking for your life partner. Perhaps you should be more open-minded about who you spend time with. The person you are looking for might hide their charm under their exterior.(emmm.ntahla, no comment)

Your readiness to commit to a relationship

You are ready to commit as soon as you meet the right person. And you believe you will pretty much know as soon as you might that person. (ntahlah..x tau nk ckp sebab x jumpa lagi..)

The seriousness of your love

You like to flirt and behave seductively. The opposite sex finds this very attractive, and that's why you'll always have admirers hanging off your arms.But how serious are you about choosing someone to be in a relationship with?( ini x btol)

Your views on education

Education is very important in life. You want to study hard and learn as much as you can. (yep..blaja penting..tapi x blaj tinggi pon boleh jadi kaya)

The right job for you

You have plenty of dream jobs but have little chance of doing any of them if you don't focus on something in particular. You need to choose something and go for it to be happy and achieve success.(ha'a..x nak sgt pon jadi cikgu..bnyk cita2 lagi..nk jadi bussinesswoman)

How do you view success

You are confident that you will be successful in your chosen career and nothing will stop you from trying. (ntah la,kadang2 x confident pon)

What are you most afraid of

You are concerned about your image and the way others see you. This means that you try very hard to be accepted by other people. It's time for you to believe in who you are, not what you wear.( haha..da hampir btol jugak statement ni)

Who is your true self

You are mature, reasonable, honest and give good advice. People ask for your comments on all sorts of different issues. Sometimes you might find yourself in a dilemma when trapped with a problem, which your heart rather than your head needs to solve.(ini mungkin ye..mungkin x..)

selamat mencuba ye...

i tagged: zack, kema, ada, topman,bonda, farahharis, mes n shiela(psv)..
korang jawab ye..

April 07, 2009

Selamat ulang tahun Sayangku...

assalamualaikum w.b.t

selamat ulang tahun ke ?? sayangku...
semoga dirimu dipanjangkan umur, sentiasa dimurahkan rezki,
semoga sentiasa sihat dan dipermudahkan segala2nya.

ini entry khas untukmu sempena besday kamu arini..
0707..cantik tarikh itu.
mintak maaf sebab x dapat sambut besday bersama kamu
n x dapat bagi hadiah buat kamu
masa membataskan kita untuk bertemu..
namun aku tetap merinduimu.
semoga kau bahagia berada disana bersama orang yang kamu sayang
walaupon aku selalu bergaduh dengan kamu.tapi aku sayang padamu
kadang aku bertindak kurang asam n kurang ajar denganmu..
maafkan aku ye..
aku tahu ramai orang sayang kamu
kamu ini memang manja..
anak kesayangan mak la katakan
kadang2 kamu ni agak lurus
tapi hatimu baik
aku memang seorang yang bukan penyabar
tapi itu penyabar betul untuk kamu
kamu lebih pandai drpda aku..
aku harap klu kamu berjaya ke oversea nanti
jangan lupe aku disini..
aku tetap ada disini menantimu..
walau jasad bercerai dengan badan
perhubungan kita x kan putus dan berkahir begitu saja
bak kata orang air yang dicencang x kan putus
aku sayang kamu kerana ALLAH
kerana engkau dan org2 yang bersamamu adalah segalanya bagiku..
entah apa lagi yang ada difikiranku untuk dicoret mengenaimu
sebab aku terlalu cinta padamu
sayangku..

HAPPY BIRTHDAY..sweet sour day..


p/s buat orang KL: abby..mu mkn kfc x ajak aku..din,bufday aku pasni kna la blanja aku.bru dapat gaji ke tu?bie dapat hadioh gapo sekmu bagi??tunggu aku blik bule 5 pahni aku wi adioh ko mu deh..hehe..special entry untukmu plok pahni..wat la blog plok..boleh kite lawan tulih blog plok..haha

April 06, 2009

MisS TheM..


ayis yang excited ble dapat adik


adik faez..

abang ayis..wat pe tu?

ayis yang memang suke bergambo

da boleh jalan ke faez ni ye??same ke ngan muke abang die??


time raya


ni je la adik bdik pompuan ku


ni lebih kurang sebaya je..cube teka yang mane lagi tua??


kami berempat memang rapat..

u r always in my heart



rindu kamu..sayang kamu semua..mmuahh

April 05, 2009

Bila aku akan jatuh cinta dengan DIA??




assalamualaikum w.b.t

Bila sebut pasal cinta...hati mesti berdebar2..kenapa ya??
siapa yang saya cinta??
memang pengertian cinta itu sangat luas
selalunya bila cakap cinta ia pasti buat saya TERSENYUM
namun....
kekadang cinta buat saya bingung
kekadang ia buat saya menangis
ia juga buat saya jadi tak keruan
pening kepala memikirkannya..
semua itu dapat dirasa..
tapi itu cinta untuk siapa??
cintakan bunga..bungakan layu..
cintakan manusia..manusiakan pergi
cintakan DIA adalah yang abadi

saya teringat dia..
seorang yang sangat saya cintai dan sayangi
namun..apakan daya .
dia telah meninggalkan saya terlebih dahulu
tanpa sempat saya membalas jasanya..
hanya doa yang mampu saya hulurkan.
hanya bacaan quran yg mampuku sampaikan
semoga dikau dicucuri rahmat olehnya di alam sana
hanya untukmu BONDA ku..
hati ini sgt merinduimu..teramat sangat.
sampai selalu di bawa mimpi

-------------------------------------------------------------------------------------


Terasa sakitnya hati,
Menanggung beban cinta.
Betapa pedihnya kalbu,
Menanggung beban rindu.
Apa yang ada dalam cinta manusia?
Kalau sememangnya cinta itu pahit,
Mengapa manusia masih mengejar cinta?

Cinta Allah belum digapai,
Tetapi cinta manusia yang didambakan.
Mengapa hal ini sering terjadi
Bagi insan-insan lemah seperti kita?

Jika kemanisan cinta itu tidak dapat dirasai,
Mengapa si gadis tergamak menggadaikan segalanya,
Demi lelaki yang dayus, bertopengkan nafsu?
Kalau benar cinta itu indah,
Mengapa banyak bayi yang tidak berdosa
Yang menjadi mangsa?
Di dalam longkang, tong sampah mahupun di kaki lima,
Menjadi tempat bagi bayi-bayi ini
Kembali ke Rahmatullah.

Apakah ini dikatakan kehebatan cinta?
Cinta yang didambakan oleh mereka
Yang lari dari cinta Sang Pencipta.


******************************


Di tikar sejadah, daku merintih lagi.
Kuseru namamu, duhai Kekasihku,
Hanya Dia bisa mengerti
Apa yang tersirat di dalam hati.

Cinta; datang dan pergi,
Cinta; buta dan bisa membutakan,
Cinta; membuah bahagia malah mengundang kekecewaan.

Ada apa dengan cinta?
Ada apa dengan cinta?

Cinta ya Rabb nan jauh, belum lagi kugapai,
Cinta manusia nan dekat, belum tentu kucapai.

Cinta,
Akan tiba masanya
Aku mendapatkannya.
Di atas titian redha Illahi,
Cinta sejati akan aku miliki.





nilai lah diri kita sendiri..siapa yang lebih kita cinta???
Allah??Nabi??Family??Pakwe??Makwe??
persoalan itu hanya diri kita sendiri yang tahu..
semoga anda menjumpai cinta sejati dan abadi anda..

April 03, 2009

Jangan Terlalu Mencari Kesempurnaan

assalamualaikum w.b.t


(Lihatlah dirimu dari mata hati yang sentiasa berdetik menyatakan kebenaran)

Jika kamu memancing ikan....
Setelah ikan itu terlekat di mata kail,
hendaklah kamu mengambil ikan itu....

Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia
semula ke dalam air begitu saja....
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya
ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitulah juga ........
Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN
kepada seseorang...
Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya....
Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....
Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu
dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu. ...

Jika kamu menadah air biarlah berpada,
jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh....
cukuplah sekadar KEPERLUANMU. ..
Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menampalnya semula.... Akhirnya ia dibuang....
Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....

Begitu juga jika kamu memiliki seseorang,
TERIMALAH seadanya....
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu ISTIMEWA....
Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya. ...
akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.
Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi...
yang kamu pasti baik untuk dirimu.
Mengenyangkan. Berkhasiat.
Mengapa kamu berlengah,
cuba mencari makanan yang lain..
Terlalu ingin mengejar kelazatan.
Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan MENYESAL.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan.....yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu.
MENYAYANGIMU. .. MENGASIHIMU. ..
Mengapa kamu berlengah,
cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.
Terlalu mengejar KESEMPURNAAN.
Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain..
Kamu juga yang akan MENYESAL...

*taken from Diari Ibu*


p/s; puisi ini bukan hanya untuk pasangan yang bercinta sahaja..tapi buat insan2 yang kita sayang..hargailah mereka sebelum terlambat..