Pages

August 14, 2009

WHAT happened??

it's been a long time i didn't post anything here..almost more than 1 month.
lots of stories to be shared but didn't have time for blogging
busy.busy.busy( that word always came out in my life)

last week just completed doing School Based Experience at SK Sungai Lalang,
miss the the time to be there and being called "teacher".but really hate fatigueness yet stil enjoy the moment with those cute kids.
this weeek got a really bad fever which at first i thought it was H1N1, but i thank God it was not! exhausted of getting through with this fever,flue,cough,headache and so on.

my life also getting pack once again with the assigments..oh my GOD, please help me..

July 08, 2009

i'm proud to be a MUSLIM!!!

salam..

awal2 pagi lagi sudah bangun untuk bersiap ke kelas..hari ni ada presentation LTL..
tercetus keyakinan dalam diri untuk buat yang terbaik..
alhamdulillah..aku dan oyeen mendapat positive comment from mdm Thai..thanx oyeen.

lepas tu masuk plak kelas puan Malar..lecturer yang mengajar ethnic relation..aku memang respect sgt kat die eventhough she is not a muslim..she is very open minded.bila die bercakap pasal agama, wah memang tekejut aku dengar. sebab die banyak tahu pasal islam. dan mase kat skolah die memang blaja agama islam..actually die cakap die masuk class agama n dengar je sebab die malas nk kna tunggu kt luar class.. siap die puji2 lagi ustazah die baik..ustazah norshidah.starting from skolah rendah smpailah skolah menengah die belajar agama islam n mase SPM siap ambik paper agama islam.
die cakap die boleh tulis jawi dengan baik..
puan malar ni jugak pernah mengajar tamadun Islam form 6 mase die mengajar kat skolah dulu..

mengikut kate die x de salahnya kite nk blaja agama lain..dan lagipun ilmu tu berguna untuk kita.apa yang buat aku terfikir..bile die cakap yang kami semua kena tahu sejarah dan hukum2 agama.lagi2 bile dah pergi NZ nnt org non-muslim n other races mestilah akan tnye kite..abis tu kalau x tau nk jawab, alamatya terlopong la ye??

aku bukanlah nk memuji apa lagi memuja die..tapi rase sedih bila reflect diri sendiri yang x lah eager nk baja pasal agama..dan x selalu bangga dengan diri bahawa i'm proud to be a muslim..selalukah kite dengar anak2 muda-mudi yang islam ni ckap saya bangga menjadi ISLAM!!!..rasenya jarang sekali untuk didengari,yang selalu aku perasan..saya bangga menjadi pakwe awk, sya bngga jadi makwe awak..i coupled with her, i coupled with him..hubungan kita makin mesra..manja lagi...sememangnya aku kurang suke pada benda2 macam tu, tapi aku terfikir balik..bagaimana hubungan cinta aku dan DIA..yang selalu perhatikan kita,yang selalu menyayangi kita, yang sememangnya patut menjadi kekasih hati no.1?

mungkinlah apa yang aku tulis ini x terkesan di hti org lain, sebab aku x lah pandai untuk menulis bait kata2 yang bisa menyentuh jiwa org lain..apa yang aku rasa sekarang adalah " i'm proud to be a MUSLIM!!!"

fikir2 dan renung2kanlah..

SUrpRise beb !!

hidup ini penuh surprise..


kekadang suprise itu amat menggembirakan,

tetapi surprise itu juga boleh membuat kita kaget dan sedih.

surprise..surprise..surprise..

memang memerlukan keikhlasan hati untuk REDHA


thanx for the special person who gave me those candies n little bear.

June 27, 2009

happy birthday miss F & miss N

salam..

24th of june..


farah yang bertudung bertudung biru..ayu gitu

happy belated birthday to farah 'aina haris..sorry for being late to wish u happy besday..anyway, you just turn 20, dear. welcome to the adult world..no longer a teenager.
cik farah, umur 20 tu da boleh kawen..tapi opssss siapa calon kamu??

27th of july


najwa yg memang gile animae jepun...

happy birthday to my dear classmate najwa..may God bless u always. u are such a wonderful frend to me...nak hadiah meh la datang bilik faryha ye..we've got something to give it to u.
najwa. kamu da umur 2o tahun arini..and same like farah..welcome to the adult world..u can no longer act like a kid but be a gentle woman k!najwa memang nampak macam org dewasa and look likes as ibu mithali..tapi awas...when u know the real najwa..there is something unique about her..u will know it if u close to her.jgn marah ye najwa..sometimes.. i adore ur style.

June 26, 2009

10 Orang Islam Yang Kejam

salam..

sekejap saja masa berlalu.. kini kita sudah berada di dalam bulan rejab yang x berapa lama kemudian menghampiri bulan syaaban..itu menandakan bulan ramadhan juga sudah semakin dekat.bagi yang x habis ganti puasa(especially perempuan la)..segerakan tunaikan kewajipan anda..jangan tunggu smpai dah hari syak baru nk ganti pulak.

sementara berada didalam bulan ini..sama2lah kita renungkan ibadah diri kita sendiri..adakah cukup dan sudah bersediakah kita menghadapi DIA andai ajal yang x mengenal wkatu itu menjemput kita???tepuk dada, tanyalah iman sendiri.


Sufyan Athsauri berkata: Sepuluh jenis kekejaman ialah:

1. Seorang yang berdoa untuk dirinya sendiri dan tidak mendoakan anak-anaknya dan kaum Mukmin
2. Seorang yang pandai membaca Al-Quran tetapi tiap-tiap hari tidak membaca 100 ayat
3. Seorang yang masuk masjid lalu keluar dan tidak sembahyang dua rakaat (sunat Tahyatul-Masjid)
4. Seorang yang berjalan melalui kuburan kemudian tidak memberi salam dan mendoakan ahli kubur
5. Seorang yang sampai si sebuah kota pada hari Jumaat kemudian tidak sembahyang berjemaah
6. Seorang yang daerahnya didatangi oleh seorang alim, tiba-tiba tidak mahu belajar apa-apa daripadanya
7. Dua orang yang bertemu di perjalanan dan masing-masing tidak menanyakan nama kawannya itu
8. Seorang yanmg diundang pada jamuan tiba-tiba tidak datang
9. Pemuda yang tidak ada kerja dan tidak mahu belajar ilmu dan kesopanan
10. Seorang yang kenyang sedang dia tahu bahawa tetangganya lapar tetapi tidak beri daripada makannya itu

p/s: sama2 lah pikir n refleks pada diri sendiri dulu..kemudian barulah tgk pada org lain, adakah kita ini muslim yang kejam??sanggupkah kita mendapat title itu??nauzubillahiminzalik.

June 24, 2009

mulut masin ke manis??

assalamualaikum..

Bak kata orang, mulut emak itu masin..masin bukan sebab makan garam ke apa..tapi mulut mak tu selalu menjadi kalau apa yang die kata..

Buktinya saya sekarang akan menjadi cikgu..kakak menjadi nurse dan adik pulak akan menjadi lawyer..hairan bin pelik bin ajaib macam mana saya boleh nak jadi cikgu ni..padahal cita2 saya bukanlah nak menjadi seorang guru malahan nk menjadi businesswomen…eh ye ke??

Sejak kecil mak dan juga family saya memanggil saya cikgu..cikgu jagung..hanya saya yang tahu kisah disebalik cikgu jagung itu..kakak plak dipanggil “mici” or mercy or nurse..sebab kakak suka tolong orang dan rajin buat kerja..kerja nurse tu memang amat sesuai dengan dia..manakala si adik ni plak yang memang banyak cakap sejak kecil dipanggil lawyer..lawyer buruk..kalau dah die bercakap, orang lain pasti kalah dengan dia..die tetap akan pertahankan diri wlpn dia yang salah.adik memang suka bab2 bercakap ni, x hairanlah kalau sejak die PASTI lagi dah masuk syarahan agama peringkat negeri..dapt b johan plak tu.plak tu..umur die 6 tahun je baru mase tu,tapi sudah ada yang menjemput die untuk memberi syarahan..sampailah die besar memang die suka bercakap sampai pernah jadi pembahas terbaik kat sekolah.

Saya seakan x mahu percaya bahawa apa yang digelar2 dan dipanggil2 sejak dari kecil itu menjadi kenyataan.mula-mula kak.Na ,asalnya ambik course lain kat university.eh tup..tup dapt dapat offer jadi nurse, terus die terima.dah sorang yang menjadi kenyataan.sekarang jadilah die nurse. Lepas tu saya plak, elok2 nak amik chemical engineering mase kat matriks..aih..tetiba je dapat panggilan cikgu plak..mm xtahulah macam mana saya boleh terambil course ni.apapepun saya bersyukur dengan apa yang saya ada sekarang ni.

Yang terbaru plak ni si adik saya la…die betul-betul nekad nak ambik law..hai memang saya hairan sebab setahu saya die memang sgt bercita2 nk jadi dentist, tapi x kesampaian kerana x de rezki.die sanggup x ambil offer sebuah syarikat nk taja amik engineering kat jepun..sebab katanya memang x minat engineering..x pe la..saya dokan die Berjaya sebab katenya die dah buat sembahyang istikarah dan itu adalah pilihan yang terbaik buatnya..

Bila dikenangkan kembali, saya rasa nak tergelak sebab apa yang disebut2 oleh mak dulu menjadi betul..padahal cita2 kami berbeza dengan apa yang kami ambil sekarang..itulah kite katekan,,mulut mak tu masin..kata2nya menjadi doa..kalau nk Berjaya suruhlah mak ayah berdoa utk kita semua..insyaallah doa dari hati seorang ibu itu adalah ikhlas dan senang termakbul.

May 27, 2009

ABBYKU...

salam,

Budak lepasan mesti keliru nak pilih apa yang terbaik untuk diri sendiri kan?? Lebih2 lagi kalu dapat result ok n dapt bnyk tawaran..

The same thing goes to my sis yang baru lepas spm tahun lepas..result die boleh katekan baguslah jugak.Asalnya die bercita2 nk ambik medic, tapi harapan x kesampaian bile die dapat interview jpa untuk dentistry kat jepun..tapi x de rezki die untuk dapat course tu, Then dapat la pulak offer matrik kolej mara kulim..tempat saya belajar dulu.tapi die tolak..

Tup..tup dapat plak uia ambik course law..n dalam mase yang same die g jugak interview maktab untuk ppismp bahasa inggeris..ishh..adik saya yang ni memang suke ikot saya..ye la..skolah rendah la same, naik skolah menengh pergi smka melor pon same tempat ngan saya jugak..bile saya keluar smkam and smbung blaja kat kisas f4 & f5..die pon ikot jejak langkah saya jugak..saya dapat tawaran maktab course English, die pon same, dapt kolej mara kulim pon same jugak..adoiyaaaa..adik saya yang sorang ni memang ikut jejak langkah saya..

Satu hari saya pernah cakap kat die.. “bo la ikot aku..asyik samo ja kito ni..pahni mu pilih benda len n gi tempat lain la plok”(versi Kelantan)..ape jenis kakak la saya ni..orang lain suke je kalau adik beradik dapat blaja skali..tapi saya x suke sangat..haha.siannye adik saya ni.tapi kekadang saya bangga jugak ada adik macam die yang pandai ni..mase kat skolaha smka..die selalu dapat tempat pertama..mane x bangganya..tapi saya x la hebat macam die..tapi kira ok la kalau still dok dalam list top 10 kan??

Karektor kami berdua agak berbeza walaupun muka hampir sama..saya jenis out going skit, suke berjalan2,suke benda2 lasak,suke sport, suke berkawan ramai,suke famous, banyak cakap, n kasar sikit rsenya. Die plak, jenis yang xsuke sangat nk bejalan2, banyak cakap time perlu je, lembut skit daripada saya ni, x suke sport, kawan2 pon x seramai saya, x suke famous n memang die adik yang sangat baik bagi saya.
Arwah mak pernah cakap.. “ma rase die pandai walaupon x rajin sgt membaca sebab hati dia lebih bersih”..adoi, kena sebijik kat saya..mungkin btol la kot..memang saya jeles,bile tgk die asyik tdo je tido je, tapi result selalu gempak. Mak cakap hati die senang nk terima ilmu sebab jiwa die lembut..yeke??.die memang sgt jujur dan agak ‘lurus’ sikit..kadang2 rase macam jahat plak bile saya suke main2kan die mase kecik2 dulu.

Ada suatu hari saya main mesin jahit..konon2 la menjahit baju, sekali saya terjahit tangan die..bayangkanlah, jari die tembus ditusuk jarum tu..emm kalau igt balik rase ngilu plak..memang sakit dan die menangis sekuatnya.dah la mase tu mak saya tgh tido..hahha..padan muke kena marah x pasal2, tapi adik lagi la ksian, dah la innocent, dapat sakit x semena..saya plak ske main2..kelakar bile teringat zaman kecik ni.

Balik semual kisah adik saya yang keliru nk pilih apa yg terbaik untuk die nii..skrg ni, die dah g daftar kat uia petaling jaya amik law…tapi rezki lain pula mendatang, tetiba je dapat offer amik engineering kat jepun bwah tajaan sebuah syarikat(lupe name syrkt tu)....tapi saya pelik kali ni die x nak..hmm kalau saya yg yg dapt peluang tu..mmg trus grab..orang taja, dapat blaja free je then abis blaja terus keje nagn syrkt tu.die x nak ambik engineering n mungkin akan tukar course kat uia tu amik pharmacy plak..die ad jugak ckp nk jadi cikgu je kalau dapt offer mktab..haiya, pening kami..tapi mgkin die x minat, x leh nk kate ape la..tapi saya harap sgt die akan pilih yng terbaik untuk diri dia..eh dari mule cerita saya x mention pon name die..haha..asyik sebut adik je..name die pon saya suke,azalea, tapi lebih manja dengan panggilan abby.ramai org pelik knpa panggil abby tapi nama azalea(macam penulis buku ‘Nea Azalea’ plak).mase kecik asyik panggil baby je..lekat smpai besar name tu..huhu..tapi best jugak sedap name tu..

gambar kenangan bersama abby

abby and tiehah